Pages

Saturday 26 January 2013

He knows everything


Assalamualikum , Hi .

Sesungguhnya malam ni aku rase macam nak menangis lagi . Oh , tidak . Janganlah melimpah lagi . Aku hanya mampu menulisnya hari ni . Baru mendapat sedikit kekuatan . Mungkin . Entahlah , mungkin betul orang kata ' ikut hati mati , ikut rasa binasa' .

Aku tak percaye . Betul . Aku rase macam naik cuti nanti aku akan jumpe dia orang lagi .

Menunggu di depan pintu bas . Menunggu mereka yang sepatutnya menaikinya . Namun , yang hadirnya ialah Fairuz dan Hidayah . Sangat terkejut apabila Dayah yang selama ni aku kenal seorang yang tough , seorang yang susah nak menangis ,  boleh menangis depan aku . Ya Allah ! Aku pandang Fairuz . Air dah mengalir . Sesungguhnya , aku tak tahan tengok orang lain menangis . 

Selasa malam Rabu . 
Barak dah duduk depan meja Fairuz .

' Fairuz , kau jangan rindu aku tau nanti bila aku dah takde . Nanti , dah takde orang nak kacau kau lagi . Dah takde dah lagi yang nak suruh kau kirim salam kat makwe aku . '

Aku pandang sebelah . Fairuz dah tutup muka dia dengan buku . Tap . Air mata jatuh dekat buku . Aku dekat sebelah dia tahan je . Pandang tingkap . Ya Allah ! Laju je dia mengalir . Mase tu Allah je tahu ape yang aku rase .

Barak , even kau selalu cari pasal dengan aku . Tapi , deep in my heart . Aku sedih wei kalau kau kena pindah . Kau dah la homeroom aku . President homeroom aku . Semalas-malas kau , kau tak bertnggungjawab sekalipun . Act aku sayang kau kot kawan . 

Kadok , kau lah yang selalu meriahkan kelas tu . Aku tak tahu nanti macam mane kelas 5 Ixo lepas ni . 
Napi , setiap kali datang kelas aku kau mesti cari botol air Fairuz kan ? Tak pun nanti kau mesti tersalah amik botol air aku kan ? Botol air aku dah la hampir same dengan Fairuz . 
Ahmad , ketua batch Form 5 . Kau baru cakap nak cucikan gambar yang kita baru amik dekat deawan waktu sekolah ganti kan ? 
Cho , lepas ni bila lah aku dapat tengok kau senyum lagikan ?
Fiqri , aku dah tak boleh dengar kau nyanyi lagila kan lepas ni ? 

Kita semua dah bersama selame 5 tahun bukan 5 bulan . Susah nak terima hakikat . Tapi , memang kita kena telan . Even pahit , pedih , sakit . Nak tak nak memang itu lah yang terpaksa kita lalui .

'Cikgu , diaorang memang kena pindah ea ?'
'Yelah tu kot . Baguslah kalau diorang pindah pun . Aman sikit .'

Kelu . Tak tahu nak jawab ape . Terdiam .

' Ye . Memang saye sokong dia . Sebab saye tahu batch Form 3 dah berubah .'

Sedih . Hanya itu yang mampu aku cakap . Sesungguhnya , setiap yang berlaku pasti ade hikmahnya . Kita sebagai hambaNya haruslah reda dengan ketentuanNya .

' Setiap pertemuan pasti ade perpisahan '

Sabarlah rakanku . Allah tahu ape yang terbaik untuk hambaNya . He knows everything that we don't know .
 
 

No comments:

Post a Comment